Šolskemu ministru odgovarjajo: Primer nasilja na šoli Velika Dolina ni osamljen

Minister dr. Darjo Felda (FOTO: Gibanje Svoboda)

Brutalni napad romskega otroka na devetošolca v Osnovni šoli Velika Dolina še naprej buri. Šola namreč nima možnosti, da problematičnega učenca izključi, marsikoga pa je zmotila izjava, kako naj bi šlo za osamljen primer. Čeprav je minister za izobraževanje, znanost in šport dr. Darjo Felda v sinočnji oddaji 24ur Zvečer priznal, da se zavedajo, da so takšni primeri stalni, se je marsikomu glede na povedano zazdelo, da gre za pravcato sprenevedanje nad problematiko in da se vse skupaj jemlje preveč zlahka.

Ker je izjava ministra za izobraževanje v prejšnjem tednu, da gre za osamljen primer, povzročila pravcato razburjenje, nasilja namreč ni malo (ne samo medvrstniškega, ampak tudi nad učitelji), je bilo mogoče slišati tudi pozive k odstopu. Minister dr. Darjo Felda je bil povprašan, če namerava odstopiti. Ta je odgovoril, da za to ne vidi razloga, ker je bila njegova izjava mišljena v kontekstu, ko se je pogovarjalo o konkretnem učencu, ki izhaja iz ene družine. “Res je bil v tem kraju osamljen primer”, je izjavil in dodal, da se jasno zavedajo, da so takšni primeri stalni. “Navsezadnje imamo tukaj ogromno učiteljev in ravnateljev, tudi po drugih šolah, ki znajo ali rešijo probleme ne da bi eskalirali. Primeri, kjer se zgodi taka eskalacija, tukaj še posebej pade v oči in je potrebno tukaj ustrezno reagirati”, je povedal.

Ravnatelji kritični, ker z ministrstva ni prave pomoči
Ko je bil minister soočen z očitkom ravnateljice šole, da ni prave pomoči, ki bi bila življenjska s strani ministrstva v takih primerih, je ta povedal, da je tukaj potrebno  gledati na ustavno pravico vsakega otroka, ki ima pravico, da opravi osnovnošolsko izobraževanje. Starši so po njegovo poklicani, da to pravico uresničijo. “V večini primerov to teče normalno, v drugih primerih, ki so manjši primeri zdrsov v šolah, večinoma šole same uredijo in ustrezno pripravijo učence, da se znotraj razreda ali skupnosti dogovorijo, pogovorijo. Več primerov pa je takih, recimo ta je en takih, ko se znotraj ne da, ampak izključitev kot taka zaenkrat po naši zakonodaji ni mogoča, ker bi potem kršili ustavno pravico”, je izpostavil in podobno kot premier v ponedeljek zatrdil, da bi bilo potrebno redefinirati vlogo učiteljev in staršev.

Ker je znano, mnogo staršev romskih otrok ne zanima, kaj počnejo njihovi otroci in če uresničujejo ustavno pravico, da opravijo osnovno šolo, je bil minister povprašan okrog tega. Povedal je, da je izobrazba teh otrok interes vseh. “Res pa je, da šola ne sme intervenirati v družini kot taki, povabi se starše na pogovor, lahko se tam doseže dogovor, tudi o posebnih prijemih pri izobraževanju, tudi o prešolanju na drugo šolo, tudi o drugem strokovnem zavodu, če je to potrebno, prvenstveno gledamo pravico otroka, da je osnovnošolsko izobražen. Če tega ni, pride na vrsto center za socialno delo, ki skrbi za naslednje korake”, je pojasnil.

“Učenec pride v šolo, šola mu ne more reči, da ne more v šolo, potem se dogajajo take stvari kot se dogajajo zdaj in imamo problem”, je ministra soočil voditelj oddaje Uroš Slak. Minister je priznal, da je to ta problem, ker po njegovo verjetno “ni bilo dovolj komunikacije s strani staršev, centra za socialno delo in šolo”. “Kot je omenil premier, se vsi zavedamo, da do popolnega izničenja takih primerov ne bo prišlo”, je izjavil.

Minister je bil nato soočen z izjavo predsednice Združenja ravnateljev Mojce Mihelič, ki je povedala, da se ne more strinjati z ministrom, da gre za osamljeni primer. “V šolah vsak dan doživljamo nasilna ravnanja, vedenja otrok, ali do sebe, ali do sošolcev, vrstnikov, pa tudi do učiteljev. Vedno več otrok je, ki so neobvladljivi”, je bila jasna. Felda se je strinjal, da je teh primerov resnično več in da to ni osamljen primer. Ker je zatrdil, da se večinoma da zadevo rešiti znotraj šole, je bil minister povprašan, če želi povedati, da so ravnatelji nesposobni, konkretno denimo ravnateljica  Osnovne šole Velika Dolina. Na to je odgovoril, da je ravnateljica delovala pravilno, “ker je nemogoče predvideti, da bo otrok, ki je bil tedaj na drugačnem izobraževanju (na domu), tisti hip prišel v šolo in napadel sošolca. Jasno je bilo, da tega ni mogle nihče predvideti, ravnateljica je ravnala v skladu s protokoli. Ko gre za tako nasilje se pokliče policijo, ta se pogovarja naprej, išče razloge zakaj in kako se je to zgodilo.”

Minister trdil, da gre za osamljen primer na šoli, pa temu v resnici ni tako
Čeprav je minister v oddaji zatrdil, da gre za osamljeni primer na tej šoli, je predsednik krajevne skupnosti Velika Dolina Fredi Žibert razjasnil, da temu niti slučajno ni tako. “To ni osamljen primer, to je stalnica na osnovni šoli že takoj po koronskem obdobju. Dejansko se fizični napadi stopnjujejo”, je izpostavil in dodal, da ga je strah, da bo naslednjič prišlo do obračuna z orožjem. “Druge možnosti, kot je  izključitev ali premestitev romskega učenca ne vidimo, enako mnenje imata župan in občina”, je bil jasen. Ko je bil minister povprašan, čemu je dejal, da je šlo za osamljen primer na šoli, če temu ni tako, je ta v svoj zagovor dejal, da nimajo podatka o tem, kaj se je dogajalo prej. “Dali smo predlog, da bi šole, lokalne skupnosti izvajale preglede, kaj se dogaja na območju pole, šolskih prostorov, da bi anonimizirano videli, kje se kaj takega dogaja, da bi lahko statistično pogledali in izboljšali pristope”, je pristavil.

Zadeva naj bi bila rešljiva do 1. septembra
Minister je bil povprašan, kako se bo rešilo zadevo do 1. septembra. Zatrdil je, da se bo zadevo zagotovo dalo rešiti. “Tukaj ni šolska zakonodaja, ampak širša družba. Verjetno bo potreben center za socialno delo in da se pogledati, kaj se da narediti. Več je možnosti, prešolanje, določeni centri so, kjer se lahko to naredi ali prilagojen način izobraževanja. Učencu, tudi če je težaven, je potrebno zagotoviti, njegovo ustavno pravico, da pride do tega”, je povedal in dodal, da je to težko v nekaterih primerih. Žibert je v zvezi s povedanim komentiral, da oni pričakujejo predloge in konkretne rešitve. “Da se pogovarjamo, da zakonodaja ne pozna nekih prijemov, to ne rešuje situacije. Zadevo je potrebno rešiti do 1. septembra”, je bil jasen. Minister je vnovič dodal, da je prepričan v to, da se bo zadeva rešila v sodelovanju pristojnih. Na četrtkovem sestanku bo sekretarka ministrstva za izobraževanje po besedah ministra povedala, kaj se lahko naredi, če so bile izpolnjene vse možnosti v skladu z zakonom, ki ne omogoča izključitev, ampak prešolanje. “Ne verjamete ravnateljem, da jim upravni postopek onemogoča, da bi ustrezno reagirali in da nimamo institucije, ki bi se s takimi otroki celostno ukvarjala?”, je še bil povprašan minister. “V tem je problem”, je priznal minister in dodal, da če šola ne najde rešitve, ima pot do njihovega ministrstva. “Tudi naš inšpektor za šolstvo je tak, da pomaga, pogleda možne poti, kjer se lahko nekaj naredi. Zagotovo se najde rešitve, ki so ustrezne za otroka in otroke, ki so v tem razredu”, je zaključil.

Vir: Nova24TV