Je direktor ljubljanske opere pristaš Putina?

Po včerajšnji premieri opere Faust v SNG Opera in balet Ljubljana je flamski režiser in scenarist Frank Van Laecke stopil pred publiko in povedal, da mu je direktor Opere prepovedal uporabo rumenih in modrih zastavic na odru.

 

Van Laecke se je ekipi tokratne postavitve, vsem, s katerimi je sodeloval zadnjih šest let, kolegom in slovenskim prijateljem na odru zahvalil za vseh pet opernih produkcij, ki jih je pripravil v ljubljanski Operi.

Nadaljeval je: “Faust bi lahko bil moja zadnja produkcija. Naj razložim, zakaj. V četrtem dejanju sem želel modre, bele in rdeče zastavice, ki jih je na odru videti za steno iz oken, nadomestiti z rumenimi in modrimi. Umetnik ima glas in mora govoriti, to je njegova dolžnost. Gledališče (in opera) bi morala slišati utrip zdajšnjosti. Zame je ta utrip obarvan modro in rumeno. A uporabo teh barv mi je direktor ljubljanske operne hiše, gospod Staš Ravter, prepovedal. Še več: upravnik vašega kulturnega templja mi je dal vedeti, da ‘ne bom nikdar več’ stopil v ‘njegovo’ opero, če bom to prepoved zaupal novinarjem.”

Van Laecke je v izjavi še zapisal: “Dragi kolegi, dragi vsi, je tako diktatorstvo sprejemljivo? Se strinjamo s cenzuro? Se strinjamo z izsiljevanjem, ko gre za svobodo govora? Kot umetnik? Kot oseba? … Ne, nikdar ne bom privolil v navadno izsiljevanje. Nikdar se ne bom strinjal s cenzuro. Če mi bo direktor zaprl vrata – naj bo tako…”

V SNG Opera in balet so v odzivu zapisali, da je režiser opere Faust skladatelja Charlesa Gounoda Van Laecke aplavz po premieri “v luči aktualnih političnih razmer izkoristil za svoj pogled na umetnost”.

Kot so zapisali, režiserjev govor ni bil načrtovan niti vnaprej dogovorjen z vodstvom gledališča in umetniki. “Vodstvo je enotno v mnenju, da politične razmere ne smejo vplivati na prvotno podobo predstave – režiser je v svoji izvirni obliki predstave uporabil modre-bele-rdeče zastave – in da bo SNG Opera in balet Ljubljana še naprej ostala apolitična ustanova, saj da politične teme umetnosti in umetniškosti ne smejo izrabljati zdaj, danes in v prihodnosti,” so zapisali.

Van Laecke so podprli v sindikatu Glosa. Kot je dejal, Van Laecke uživa “polno podporo sindikata Glosa” ter da razumejo njegovo željo po “pristnem in svobodnem umetniškem izrazu, po pravici do resnice”, njegovo “srčnost in pogum” ter “nujo po premagovanju dvojne morale”.

A. M.