Prvo poročilo o letalski nesreči, v kateri je umrl Brežičan Štefko Količ

Letalo DR robin, ki je strmoglavilo na območju Bovca. (Foto: Letališče Bovec)

Služba za preiskovanje letalskih, pomorskih in železniških nesreč in incidentov, ki deluje v okviru ministrstva za infrastrukturo, je objavila uvodno poročilo o preiskavi letalske nesreče v okolici Bovca, v kateri 29. julija 2018 je umrl Brežičan Štefko (Stjepan) Količ. Poročilo vsebuje najosnovnejše podatke o nesreči, ne omenja pa njenega vzroka. Še vedno pa iščejo del vrvi, ki jo je iz letala odvrgel pilot Količ.

V dopoldanskem času je na matičnem letališču v Bovcu potekalo praktično usposabljanje učencev – kandidatov za pridobitev dovoljenja pilota jadralnega letala v organizaciji letalske šole Klub letalcev Jurika. Za potrebe letalskega kluba in šolanja je aerovleko jadralnih letal (aerozaprega – ang. aerotow) zagotavljal pilot s motornim letalom, ki je bilo v lasti upravljalca letališča Aviofun.

Letenje se je začelo s prvim izhodom ob 10.43 uri. Peti izhod je bil ob 11.30 uri, ko je kandidat v šolanju skupaj z inštruktorjem poletel s dvosedežnim letalom Blanik L13. Let je do višine 300 m nad terenom trajal skupaj 7 min. V naslednjem izhodu je kandidat ob 11.43 uri ponovno poletel, tokrat samostojno do višine 400 m nad terenom in uspešno pristal ob 11.50 uri.

V sedmem izhodu je bilo po navodilih inštruktorja dogovorjeno, da kandidat opravi samostojni let na enosedežnem jadralnem letalu tipa Pilatus B4. Pilot motornega letala Štefko Količ je imel nalogo opraviti aerovleko do višine 500 m nad terenom.

Ob 12. uri je motorno letalo, ki je vleklo jadralno letalo poletelo v smer 25 vzletno pristajalne steze – VPS.

Po pričanju prič, v smeri vzleta do višine približno 200 m nad terenom ni bilo posebnosti, nakar je motorno letalo naenkrat začelo izgubljati višino. Ko je letalo izginilo iz vidnega območja je kandidat v kabini jadralnega letala odreagiral pravočasno in odpel vlečno vrv ter nato varno pristal v smer 07 VPS.

Motorno letalo je v liniji leta izgubljalo višino in strmoglavilo na gozdni teren približno 900 m od praga 07 VPS ter zagorelo. Ob trku v teren je pilot izgubil življenje.

Kraj leta in nato strmoglavljenja motornega letala

Pilot je bil star 46 let, imel je dve dovoljenji, za športnega pilota letala in za pilota jadralnega letala, pa tudi zdravniška spričevala za letalsko osebje, aprila letos pridobljeno pri pooblaščeni organizaciji.

Šlo je za izkušenega pilota, imel je 685 ur in 29 minut letov na motornih letalih ter 753 ur in 37 minut na jadralnih letalih.

Posnetek z Letališča Bovec v smeri Žaga ob 12.uri.  

Povzetek vremena na dan dogodka:

V času nesreče, na dan 29. 7. 2018, so na letališču prevladovali naslednji pogoji:

  • veter iz smeri jugozahod (SW) in hitrostjo med 15 km/h (8 vozlov) in 20 km/h (11 vozlov),
  • vidljivost med 20 in 30 km,
  • nekaj oblakov roda cumulus z bazo na okoli 2200 m nad morjem (AMSL),
  • temperatura zraka je bila 30,4 °C, temperatura rosišča pa 14,6 °C,
  • zračni tlak na letališču je bil 963,6 milibara,
  • glede na razvoj oblačnosti sklepajo, da so bila prisotna zmerna termična dviganja in nevarnosti turbulence, zaledenitev, neviht ni bilo.

Podatki o radijski zvezi

V času dogodka je bila radijska zveza na frekvenci 123,50 MHz na letališču zagotovljena s strani upravljavca letališča in prav tako s strani vodje letenja. Pilot motornega letala je pred začetkom letenja preveril delovanje radijske postaje na frekvenci letališča in vzpostavil radijsko zvezo z vodjo letenja. Analiza podatkov komunikacije še poteka.

Podatki o preiskavi

Organ za preiskave v zvezi z varnostjo v civilnem letalstvu je bil o dogodku obveščen s strani upravljalca letališča ter ReCO. Ob prihodu glavnega preiskovalca je bilo mesto dogodka primerno zavarovano. Ogled na mestu dogodka je bil opravljen skupaj s predstavniki PU Nova Gorica.

V liniji leta motornega letala je najdena vlečna vrv, ki jo je pilot Štefko Količ odvrgel, preden je letalo strmoglavilo. Vlečna vrv je bila počena na delu, ki je bližje varovalki, ki se pripne za jadralno letalo.

Kljub iskanju s pomočjo oseb PGD Bovec, policije in uporabe brezpilotnih letal manjkajoči del vlečne vrvi ni bil najden.

Iskanje pogrešanega dela vrvi, ki je za nadaljnjo analizo in preiskavo letalske nesreče pomemben, še poteka.

Še vedno iščejo del vlečne vrvi v dolžini približno 3 do 4 m z varovalko, podobno kot na sliki.

Po končani preiskavi bodo izdelali še končno poročilo. Pod uvodno poročilo se je podpisal Toni Stojčevski.

Poročilo je dostopno tukaj: Uvodno_porocilo_D-EFTW_16.8.2018

M. P.