Cene vinjet so se od njihove uvedbe podvojile

Julija 2008 je takratna vlada Janeza Janše po vzoru Avstrije za uporabo avtocest uvedla vinjete, ki so imele številne pozitivne učinke za uporabnike avtocest. Prvotno je bila cena vinjete dokaj ugodna, saj je bilo treba za letno vinjeto za osebni avtomobil odšteti 55 evrov, a ne za dolgo. Prihodnje leve vlade so namreč ceno vinjete do danes podvojile.

Ko je prva Janševa vlada leta 2008 uvajala vinjete, je ocenjevala, da bo nov sistem cestninjenja zmanjšal stroške vzdrževanja cestninskih postaj in pobiranja cestnin, povečal pretočnost prometa in prispeval k preusmeritvi prometa iz lokalnih cest na avtoceste. Slednjim so se namreč številni vozniki zaradi dragih cestnin izogibali, kar je pomenilo, da smo dobili težko pričakovane avtoceste, veliko voznikov pa se je kljub temu še naprej vozilo po lokalnih cestah. Vsi navedeni cilji in predvidevanja so se v zadnjih letih uresničili, zaradi česar bi lahko danes ocenili, da je bila uvedba vinjet dobra poteza.

Še boljša bi seveda bila, če bi cene vinjet ostale vsaj približno na enaki ravni, kot na začetku, kar pa se ni zgodilo. Ob uvedbi je bilo treba za letno vinjeto odšteti 55 evrov, za polletno 35 evrov.

Že ko je po Janševi SDS vlado prevzela SD so se cene vinjet enormno povišale – letna je na primer skočila na kar 95 evrov. Novo povišanje cen se je zgodilo leta 2016 po vlado Mira Cerarja, ko je cena letne vinjete za osebni avtomobil skočila 110 evrov.

Pri tem so zanimive primerjave s cenami vinjet v sosednji Avstriji. V letu 2018 je bilo treba v tej državi za osebna vozila odšteti 87,3 evra, za dvomesečno 26,2 in za desetdnevno zgolj devet evrov. Pri tem je treba vedeti, da imajo vozniki v Avstriji na voljo 2220 kilometrov avtocest, pri nas pa 617.

M. P.